محبین اهل بیت

شیوه نامه هیأت انصارالمهدی (عج)

دوشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۳۹ ب.ظ

  کلیات

  تعریف :

هیأت انصارالمهدی (عج) ، جمعی است خودجوش و صمیمی از عموم دانش آموزان عضو طرح صالحین ، که برای اتصال به دریای بی کران قرآن مجید ، شناخت و انس با اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل می شود .

رسالت :

رسالت هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) ترویج معارف اسلامی در راستای تربیت جوانان شایسته برای آرمان شهر مهدوی است .

   ضرورت ها :

-  تشکیل پایگاه خودسازی

-  ارایه نمونه ای موفق از هیأت مذهبی منطبق با الگوهای فرهنگی و دینی.

-  ایجاد بستری مناسب جهت طرح مباحث دینی و پاسخگویی به شبهات.

   اهداف :

-  ترویج معارف قرآنی با موضوعیت اخلاق

-  بهره‌مندی معنوی از چشمه جوشان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام.

-  تبیین فرهنگ مهدویت (از عاشورا تا ظهور).

 

   وظایف :

- احیای شعائر و مناسبت های اسلامی.

- تحلیل مسایل فرهنگی و سیاسی جامعه برای دانش آموزان جهت ارتقای بصیرت و شناخت آنان.

- تبیین سیره فردی و اجتماعی شهدا و آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس.

- توسعه ظرفیت‌های فکری و معرفتی اعضای طرح صالحین پیرامون فرهنگ انتظار و مهدویت.

- تقویت روابط عاطفی و اجتماعی بین اعضای طرح.

- زمینه سازی برای پذیرش مسئولیت های فردی و اجتماعی بین اعضای طرح.

- تبیین و تفسیر زیارتهای مخصوص حضرت صاحب الامر (عج) با تأکید ویژه بر زیارت آل یاسین.

- شناساندن چهره هیأت انصارالمهدی (عج) در سطح عمومی با برگزاری برنامه های گسترده در مناسبت های خاص.

   ارکان

  1- اعضا :

با توجه به رسالت طرح صالحین ، هیأت انصارالمهدی (عج) دارای اعضایی مؤمن و انقلابی ، با نشاط و امیدوار ، خودانگیخته و خلاق ، مهرورز و عدالت خواه ، صاحب بصیرت و معرفت ، مقبول و مؤثر در خانواده و مدرسه ، توانمند در برقراری ارتباط و جذب گروه هم سال و نقش آفرین در به سازی محیط تربیتی وفرهنگی از بین عموم دانش آموزان است .

 2- سخنران :

با توجه به ویژگی خاص مخاطبان جوان و اهداف هیأت ، سخنران با در نظر گرفتن شرایط زیر انتخاب      می شود:

- التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه.

- دارا بودن ظرفیت علمی مناسب و حتی المقدور جوان.

- ترجیحاً روحانی  وطلبه بودن.

- آشنا بودن با مسایل روز و گروه های سیاسی.

* سیر محتوایی سخنرانی در هیأت انصارالمهدی (عج) بر چهار محور استوار است :

- مباحث اعتقادی شامل اصول و فروع دین ، معارف قرآنی ویژه جوانان ،سیره شناسی معصومین با شاخصه جوانان عاشورایی و مهدوی ، سیره شناسی بزرگان دین و شهدا ، مطالب نظری اعتقادی مانند ولایت ، نفس امّاره و ... .

- مباحث فرهنگی شامل رابطه دین و فرهنگ ، راه کارهای مبارزه با تهاجم فرهنگی ، بررسی مصادیق گسیختگی فرهنگی ، بررسی رابطه صیانت فرهنگی با هدایت جوانان و تخریب فرهنگی با گمراهی آنان.

- مباحث اجتماعی شامل جایگاه جوان در اجتماع ، خانواده ، دوستان و بررسی روابط اخلاقی و احکام مربوط به آن.

- مباحث سیاسی شامل آگاهی های لازم  با محوریت ولایت فقیه.

 3- مداح :

با توجه به اینکه هیأت انصارالمهدی (عج) ویژه جوانان ونوجوانان است ، ویژگی های زیر در انتخاب مداح ضروری است :

- اهل مطالعه از منابع معتبر باشد و از خرافه گویی ، ذکر روضه‌ و اشعار غلوآمیز اجتناب کند.

- دارای وجهه مناسب در جامعه و متخلق به آداب شرعی و عرفی باشد.

- در مشارکت دهی جمعی افراد توانمند باشد.

* خواندن زیارت آل یاسین عرضه هفتگی اعتقادات به محضر شریف حضرت ولی عصر (عج) است. همان طور که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پس از دیدار با امام هادی (ع) تقاضای عرضه دین خود و تأیید اعتقاداتشان را داشتند ، در زیارت آل یاسین نیز پس از چهل سلام به محضر امام زمان (عج) ، به بازخوانی عقایدمان و نجوای عاشقانه با او می پردازیم .

* به خواندن هر شعری با صدای خوب نباید اکتفا کرد. مهم استفاده از شعر مناسب با مضمون عالی است که با هنر مداحی پیام آن به مستمعین برسد .

  ساختار

الف- هیأت امنای انصارالمهدی (عج):

جهت سیاست گزاری و برنامه ریزی منسجم ، هیأت امنای انصارالمهدی (عج) در شجره طیبه صالحین پایگاه تشکیل می شود که اعضای آن مربیان طرح هستند .

نظارت بر حسن اجرای شیوه نامه ، تعیین سیاست های کلی ، تولید محتوا ، برگزاری هیأت انصارالمهدی(عج) ، پشتیبانی از هیأت مدرسه ، شناسایی و تشویق خادمین هیأت و تشکیل کارگروه های تخصصی از وظایف هیأت امنا است.

ب- هیأت انصارالمهدی (عج) مدرسه:

جهت بهبود کیفیت برگزاری هیأت در مدرسه ، «شورای اجرایی هیأت» تشکیل می شود که اعضای آن مسئولان « واحد امور اجتماعی ، واحد تشکیلات و واحد تبلیغات به همراه نماینده تشکل بسیج دانش آموزی و مربی پرورشی مدرسه» با شرح وظایف زیر هستند:

مسئول واحد امور اجتماعی: برگزاری جلسات شورای اجرایی هیأت و توجیه اعضا ، هماهنگی قاری، سخنران و مداح ، همچنین دعوت از نماینده بسیج دانش آموزی مدرسه برای شرکت در جلسه شورای اجرایی هیأت به عنوان میهمان و تعامل با مدیر، مربی پرورشی و سایر معلمین ، جهت همکاری و شرکت در برنامه‌های هیأت از وظایف مسئول واحد امور اجتماعی به عنوان مسئول اصلی هیأت در مدرسه است که البته می‌تواند یک دانش آموز را به طور مستقیم به عنوان مسئول هیأت مدرسه معرفی کند.

مسئول واحد تشکیلات: فراهم کردن زمینه شناسایی افراد تازه وارد و جذب آنان با روش چهره به چهره، هماهنگی جهت برگزاری هیأت در منازل شهدا در سالگرد آن ها ، تمهیداتی جهت آماده کردن پذیرایی، جذب بودجه و امکانات از «افراد خیّر، خانواده‌ها، شرکت‌کنندگان، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی» و اعلام زمان و مکان جلسه بعدی هیأت در صورت متغیر بودن را به انجام می رساند .

مسئول واحد تبلیغات: قبل از شروع هیأت در محل برگزاری حاضر شده و نصب پارچه و پلاکارد، پرچم سبز هیأت ، تزیینات، نصب تراکت حدیث، تهیه کتابچه ادعیه، راه‌اندازی سیستم صوتی ، اعلام در مدرسه هنگام اجرای مراسم آغاز ساعات درسی را با هم یاری دانش آموزان دیگر انجام می دهد.

  زمان بندی برنامه ها :

ـ تلاوت آیاتی از قرآن و خواندن ترجمه آن‌ها      5 دقیقه

ـ قرائت زیارت آل یاسین       10 دقیقه

ـ سخنرانی            30 دقیقه

ـ مرثیه سرایی یا مولودی خوانی         30 دقیقه

ـ پذیرایی 5 دقیقه

*  جلسه رأس ساعت مقرر، حتی با حضور تعداد کمی از اعضا و با تلاوت آیاتی از قرآن و خواندن ترجمه آیه‌ها توسط قاری آغاز و ثواب آن به شهدا اهدا می شود.

*  قرائت زیارت آل یاسین با توجه و احساس حضور حضرت ولی عصر (عج) و ترجمه فرازهایی از دعا به زبان ساده خوانده ‌شود و در میان زیارت، حتی‌الامکان از روضه و شعر استفاده نشود.

* سخنران  بخشی از وقت خود را صرف پرسش و پاسخ میان دانش آموزان می کند تا شیرینی سخن گفتن در میان جمع، علاوه بر برکات بسیار آن، انگیزه حضور پر شور افراد در جلسات بعدی گردد.

* با توجه به مشروط بودن امور معنوی به نشاط و اشتیاق و همچنین جوان بودن مخاطبان هیأت ، زمان سخنرانی و مداحی و سطح مطالب عنوان شده، سعی می شود که ملا‌ل‌آور و خسته‌کننده نباشد.

*  در مناسبتها و ایام خاص مانند محرم،  از زیارت عاشورا یا دیگر ادعیه به جای زیارت آل یاسین استفاده می شود و موضوع سخنرانی نیز با توجه به آن مناسبت انتخاب می گردد.

* هنگام پذیرایی، اعضای جدید هیأت به دیگران معرفی و آشنایی و ارتباط با ایشان صورت ‌پذیرد.

مکان تشکیل هیأت :

پایگاه بسیج فضای مناسبی جهت برگزاری هیأت می باشد اما در صورتی که فضای مناسب در ساختمان پایگاه بسیج برای برگزاری جلسات هیأت وجود نداشته باشد، می توان از ساختمان مناطق آموزش و پرورش یا  مسجد و حسینیه، که فضای داخلی و امکانات آن دارای شرایط مطلوب باشد با هماهنگی مسئولان آن ، در ایام خاص استفاده کرد  .

. همچنین می توان هیأت را در منزل افراد و یا خانواده شهداءبرگزار نمود .

فاصله زمانی تشکیل هیأت :

هیأت به صورت هفتگی و مستمر برگزار می شود ، زیرا تعریف هیأت و اهداف و کارکردهای آن در استمرار و تناوب منظم جلسات حاصل می‌شود.

هیأت مدرسه نیز با توجه به محدودیت زمانی در محیط مدرسه ،در مناسبت های خاص، با هماهنگی مربی پرورشی تشکیل می شود .

آداب هیأتی بودن :

* هیأت «معرفت محور» است . از این رو سخنرانی یکی از ارکان اصلی آن بوده و قوام هیأت به آن بستگی دارد. مداحی در هیأت مانند اذان یا تعقیبات نماز است . به عبارت دیگر مداح باید زمینه‌ساز، تقویت کننده و تثبیت کننده بصیرت و شناخت ارایه شده توسط سخنران باشد. سخنران و مداح مانند حلقه زنجیری با هم در ارتباطند . میزان حسی بودن یا معرفتی بودن محتوای مداحی، به سخنران هیأت بستگی دارد ، در غیر این صورت  مداحی به عنوان یکی از ارکان هیأت نقش سازنده خود را از دست می‌دهد.

* نقد برنامه مداحی و سخنرانی، از لحاظ محتوا و جاذبه، باید از طرف دانش آموزان به صورت جدی دنبال شود. نقد مجلس اهل بیت، خدمت به معصومین است و نباید در بیان اشکالات تعارف داشته باشیم. نقاط ضعف و قوت را براساس «احب اخوانی من اهدی الی عیوبی » به مسئولان هیأت عرضه کنیم.

* اتلاف وقت در حواشی هیأت ‌ها ، دوستی‌های افراطی، عادی شدن توسل به اهل بیت علیهم السلام ، سیری کاذب دانش آموز از مسایل معرفتی به واسطه احساسات و شور زودگذر، عُجب وغرور مسئولان،جلف و سبک شدن سوگواری‌ها (شور و سینه‌زنی ممتد، کف زدن‌های خارج از حد و شأن محافل مذهبی، مجلس جشن را به سینه زنی تبدیل کردن و …) از آفات هیأت ‌های دانش آموزی است که باید نسبت به آن ها دقت داشت.

* معیار بهترین هیأت دانش آموزی، میزان گریه و ناله، تعداد جمعیت، طول دسته‌ عزاداری، ساختمان محل برگزاری، امکانات و سیستم صوتی، شهرت مداح و سخنران، شور سینه‌زنی و همچنین کیفیت اطعام و پذیرایی نیست، بلکه معیار بهترین مجلس، میزان « شناخت و بصیرتی» است که نصیب دانش آموز می‌شود.

* در روایات آمده است هیچ گاه تعدادی با هم اجتماع نکرده‌اند که برای مطلبی به درگاه خدا دعا کنند، جز این که با اجابت آن دعا از هم جدا شده‌اند. بعد از توسل به اهل بیت ، دعا جهت تعجیل درظهور امام زمان (عج) و سلامتی رهبر معظم انقلاب را فراموش نکنیم.

 

طرح صالحین

پایگاه بسیج شهید آوینی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۲۵
علی خادمه

نظرات  (۲)

مطالب جالبی دارید . وبتون هم خیلی زیباست

به وبلاگم سر بزنید

لبیک یا خامنه ای

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نظر یادتون نره.
ممنون میشم به وبلاگ منم سر بزنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی