محبین اهل بیت

روش تدوین و نگارش مقالات ISI

يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۱، ۱۲:۰۳ ب.ظ
روش تدوین و نگارش مقالات ISI

اگر قصددارید از لحاظ علمی وحهه ای بین المللی پیدا کنیدفقط کافی است که راه ورسم آنرا بدانید

ابراهیم مقیمی، نویسنده کتاب «روش تدوین و نگارش مقالات آی. اس. آی» گفت: در چند سال اخیر نوشتن مقالات آی. اس. آی در محافل علمی و تحقیقات کشور به عنوان هدف مهم یا یک مشکل پیچیده در آمده است و بسیاری نمی‌دانند چرا مقالاتی را که می‌نویسند مورد پذیرش این مجلات قرار نمی‌گیرند.


دکتر ابراهیم مقیمی، مدیرعامل موسسه دانشگستران ایرانیان به ایبنا، گفت: این کتابی است که برای نخستین‌بار در ایران به شکل علمی و پژوهشی نوشته شده و به این مسأله اشاره می‌کند که «در کار علمی باید خلاق بود نه کپی‌بردار و دنباله‌رو».

وی افزود: کتاب «مبانی تکنیک‌ها و مهارت‌های نگارش» جلد نخست از یک مجموعه سه جلدی است و اطلاعات دقیقی درباره نگارش مقالات علمی و پژوهشی ارایه می‌دهد. این کتاب برای مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری تمامی رشته‌های علوم پزشکی، دامپزشکی، دامپروری، علوم انسانی، مدیریت، روانشناسی، کشاورزی، علوم پایه، فنی ـ مهندسی، هنر و ادبیات قابل استفاده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: پژوهشگران و محققان برای کسب درجات علمی در دانشگاه‌ها، تایید مدارک دکتری و جذب شدن در هیأت‌های علمی یا برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخلی یا خارجی نیاز به چاپ مقالات خود در یکی از مجلات گروه آی. اس. آی دارند. همچنین وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان کشور ارزش‌های ویژه‌ای برای دارندگان مقالات آی. اس. آی قایل شده‌اند.

وی افزود: مقالات آی. اس. آی دارای یک ساختار علمی خاص‌اند که هر محقق و دانشجو باید آنها را رعایت کند. ممکن است مقاله‌ای در مجلات داخلی چاپ شود ولی در مجلات آی. اس. آی مردود شود. علت این امر این نیست که تحقیق دارای ساختار علمی نیست. بلکه این است که مقاله از ساختار استاندارد برخوردار نیست.

وی به کتاب «روش تدوین و نگارش مقالات آی. اس. آی» اشاره کرد و گفت: در این کتاب کوشش ما بر این است که علاوه بر معرفی شاخص‌های یک مقاله علمی، مجموعه‌ای از تجربیات نویسندگان موفق را در اختیار دانشجویان و محققان قرار دهیم.

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: اگر دانشجویان و محققان از همان ابتدا با ساختار این نوع مقالات و چگونگی انتخاب مجلات آشنایی داشته باشند، پایان نامه‌ها و تحقیقات خود را به صورتی تکمیل می‌کنند که بتوان از آن یک یا دو مقاله معتبر تهیه و در مجلات معتبر منتشر کرد.

وی با اشاره به «موسسه دانشگستران ایرانیان» گفت: در این موسسه حدود سه سال درباره مقالات آی. اس. آی تحقیق شده و در این باره به تجربیات مفیدی دست یافته‌ایم. در این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که بنیه علمی محققان ایرانی در حد قابل ملاحظه‌ای بوده و این امر در بسیاری از مسابقات علمی جهانی به اثبات رسیده است. مشکل اصلی در ضعف اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح برای مقاله‌نویسی به سبک استانداردهای جهانی است.

وی به بخش‌های مختلف کتاب نیز اشاره کرد و گفت: این کتاب در سرفصل‌های «مسأله کپی رایت»، «سیستم ISI»، «خلاقیت در کار پژوهشی»، «آشنایی با مراحل تدوین مقاله»، «ساختار کلی مقالات علمی»، «مهارت‌ها و تکنیک‌های نوشتاری»، «ساختار نوشتاری جملات در مقالات علمی» و «تجربیات ارزشمند» تهیه شده است و هدف اصلی آن ایجاد یک بصیرت صحیح درباره مقالات علمی در جهان در تمامی رشته‌هاست.

وی در ادامه سخنانش گفت: بخش نخست کتاب «روش تدوین و نگارش مقالات آی. اس. آی» به مشکل کپی‌برداری از مقالات و عواقب آن از دیدگاه مسوولان مجلات معتبر می‌پردازد و اهمیت خلاقیت در مقاله‌نویسی را یادآور می‌شود.

مقیمی در ادامه سخنانش گفت: پس از آن اطلاعات مهمی درباره سیستم آی. اس. آی و چگونگی پیدایش و مشخصات زیر گروه‌های مختلف آن ارایه شده است. در بخش سوم نیز مراحل تنظیم مقاله علمی در رشته‌های مختلف بحث می‌شود و در نهایت روش طراحی و پیاده‌سازی مقاله و تجربیات ارزشمند محققان و پژوهشگران عنوان شده است.

راه دوری نیست فقط کافیه کمی  راهش را بلد باشید تا مقالتون وجهه بین المللی پیدا کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۱/۲۷
علی خادمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی